Cat de bine stiu germana?

Germana nu-i o limba usoara, pana si nemtii sunt de acord cu asta. Din pacate, la scoala nu am studiat decat engleza si franceza intensiv, putina italiana la facultate, iar spaniola am prins-o din zborul Ingerului salbatic (remember Muneca brava?). Dupa facultate, am avut de multe ori impulsul sa ma apuc sa studiez germana, insa neavand o motivatie puternica, m-am lasat pagubasa inainte sa incep... 
Chiar daca se spune ca engleza stie toata lumea, n-am vrut sa ma bazez pe asta, asa ca in pregatirile mele de mutare am inclus si cateva meditatii la domiciliu, ca sa nu ma simt aici complet debusolata. Astfel, in 3 luni am incercat sa descopar tainele unei limbi care mi s-a parut intotdeauna imposibil de inteles si iubit. Nu va spun de cate ori m-am crucit la diferite reguli si de cate ori mi-a venit sa-mi smulg parul din cap de stres ca nu se lipeste de mine o boaba de germana! 

Cu toate astea, fara sa stii germana nu prea merge treaba, asa ca imediat ce a trecut euforia sarbatorilor de iarna, am inceput sa ma interesez de scoli unde sa pot urma cursurile de integrare, pentru ca desi am o multime de materiale, eu nu prea-s autodidacta. Am cautat pe net informatii, am intrebat pe unii si pe altii, am contactat cateva scoli si, intr-un final, am ales sa merg la Deutschinstitut Integra, in Munchen. Din cate am citit, multi emigranti aleg sa urmeze cursurile unei VHS (volkshochschule), pentru ca-s mai la indemana, mai aproape de domiciliu sau din alte motive pe care nu le cunosc. Prietenii de aici m-au sfatuit insa sa merg la un institut specializat din Munchen si le-am urmat sfatul.


Am ales sa merg la  Deutschinstitut Integra pentru ca dintre toti cei pe care i-am contactat, au fost singurii care au fost prompti si mi-au raspuns (in engleza, nu in germana cum au facut altii) la toate intrebarile, mi-au explicat toti pasii, s-au oferit sa ma ajute in corespondenta cu BAMF pentru a obtine finantarea cursului etc. Ce sa mai, mi-au lasat o impresie placuta si profi, asa ca am asteptat cu nerabdare sa merg la testare, ca sa vedem la ce nivel ma incadrez.

Desi corespondenta cu ei am inceput-o inca din ianuarie, deoarece sunt extrem de aglomerati iar eu nu aveam inca Freizügigkeitsbescheinigung-ul (fara el nu poti face nimic), testarea a fost programata abia ieri la ora 17.00. Ca sa completam si dosarul pentru BAMF, m-au sfatuit sa ajung un pic mai devreme, sa avem timp sa verificam toata documentatia necesara. Am ajuns cu 15 minute inainte, dar era asa o vanzoleala ca habar nu aveam incotro sa ma indrept. Noroc ca Sven a pus intrebari si am fost indrumati spre o sala unde asteptau mai multi sa inceapa testul. Intr-un final a venit si trainerul cu care am corespondat, ne-a verificat tuturor actele si documentele aduse, ne-a explicat in ce consta testul, ne-a dat formularele si am trecut la treaba. Totul s-a desfasurat in limba germana.

Am avut 70 de intrebari si 30 de minute la dispozitie, doar scris. Au fost mai multe exercitii, cu diferite grade de dificultate: sa completam propozitiile cu cuvintele lipsa propuse de ei, sa asezam in ordine corecta cuvintele intr-o propozitie, sa raspundem cu Ja sau Nein la un set de intrebari legate de un text etc. Nu am apucat sa completez toate intrebarile, ci cam 60-65 si nici alea nu stiu cat de corect. Iar rezultatul il aflu abia pe 12 martie, cand am urmatoarea intalnire cu ei, la care imi vor spune ce nivel am, eventual un feed-back de la BAMF si alte "chestiuni organizatorice".

Cateva impresii acum.  Deutschinstitut Integra se afla intr-o zona relativ centrala a Munchenului, si anume la Hauptbahnhof (Gara Centrala), la doua statii de Marienplatz (buricul targului). Imi place ca de la S-Bahn merg tot inainte, fara sa trebuiasca sa o iau la stanga sau la dreapta pe cine stie ce stradute. Zona in schimb m-a socat un pic prin multiculturalismul ei! Nu m-am aflat niciodata intr-o zona atat de aglomerata si populata de atatea natii, de toate culorile. Oricum, predominanti erau turcii, cu o multime de restaurante, shaormerii specifice si magazine cum am vazut in Haar cand am mers la cinema, unde pot gasi fructe bune si ieftine, varza si foi de vita murate pentru sarmale, seminte prajite, rahat si multe altele care nu se gasesc in supermarketurile clasice de aici. 

Ce sa spun, a fost o experienta interesanta si intensa, m-am vazut singura in toata nebunia aia si m-am cam speriat, sincera sa fiu... Stiu ca la inceput totul pare un pic scary si cu timpul toate vor deveni obisnuinta, normalitate. Pana atunci insa, sunt atenta la traseu, pe unde o luam, pe unde iesim, pentru ca nu mi-ar placea sa ma pierd.

Acum astept curioasa rezultatele, dar banuiesc ca sunt incepator, desi am inceput sa exersez din ce in ce mai des cu Sveni, ca sa invat mai repede. Reusesc destul de des sa leg propozitii scurte si corecte, dar am  un accent foarte puternic, care-l face pe Sven sa moara de ras, oricat de mult ar aprecia el sfortarile mele :)

Funny fact: meditatiile la germana in Romania le-am inceput pe 27.09.2011, iar testarea am avut-o pe 27.02.2012. M-a amuzat coincidenta asta, desi stiu ca numai eu pot face dintr-un maruntis such a big thing :)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

La munca in Germania (1)

O plimbare la Erding

3, 2, 1